Witamina C to jedna z najważniejszych witamin, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Najczęściej kojarzona jest ze wspomaganiem odporności, jednak jej rola w organizmie jest znacznie bardziej złożona. Mimo jej znacznej dostępności w przeciętnej diecie, zdarzają się jej niedobory, co wywiera niekorzystny wpływ na zdrowie. Jak zadbać o odpowiednią podaż witaminy C? I dlaczego jest to takie ważne?

Jaka jest rola witaminy C?

Witamina C, czyli kwas askorbinowy, to składnik pokarmowy niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Dbałość o zdrowie i medycyna zawdzięczają wiele temu powszechnie występującemu w przyrodzie związkowi chemicznemu. Przeciętna dieta zapewnia odpowiednią podaż witaminy C.

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę C to 90 mg dla dorosłego mężczyzny i 75 mg dla dorosłej kobiety. Istnieją jednak sytuacje predysponujące do większego jej spożycia – okres zwiększonej zachorowalności na infekcje, ciąża i laktacja, intensywne uprawianie sportu czy przewlekły stres.

Witamina C skutecznie wspomaga odporność organizmu, jednak tylko wtedy, gdy spożywana jest regularnie w ramach profilaktyki. Dostarczenie większych jej ilości dopiero po rozwinięciu się infekcji nie skraca czasu jej trwania. Witamina C jest niezbędna do syntezy kolagenu, czyli podstawowego budulca tkanki łącznej, ponadto ułatwia wchłanianie żelaza, pośrednio zapobiegając anemii.

Przyspiesza gojenie się ran, ogranicza krwawienia i powstawanie odleżyn. Jako niezwykle silny antyutleniacz ogranicza szkodliwy wpływ wolnych rodników. Bezpośrednio prowadzi to do ograniczenia rozwoju chorób cywilizacyjnych – miażdżycy, zawału serca, udaru czy nowotworów oraz spowalnia proces starzenia.

Skąd czerpać witaminę C?

Witamina C jest powszechnie występującą w żywności witaminą, należy jednak pamiętać, iż obróbka termiczna, suszenie, pasteryzacja i sterylizacja, a także długotrwałe przechowywanie świeżych produktów obniżają jej zawartość.

Najbogatszym źródłem witaminy C jest bez wątpienia acerola, owoce dzikiej róży, czarna porzeczka oraz rokitnik. Najlepiej spożywać te produkty w formie jak najmniej przetworzonej – jako świeże owoce czy soki. Inne, powszechnie znane i łatwo dostępne produkty spożywcze obfitujące w witaminę C to:

– kiszona kapusta
– papryka
– kiwi
– truskawki
– cytrusy
– papaja
– jagody goji
– natka pietruszki
– jarmuż
– kiwi
– wątróbka cielęca i wołowa
– ostrygi

Warto włączyć jak najwięcej wymienionych produktów do codziennej diety, przekładając takie naturalne źródła witaminy C ponad syntetyczne suplementy.

Zastosowanie witaminy C

Witamina C znalazła szereg zastosowań w kosmetyce. Jako bardzo silny przeciwutleniacz spowalnia procesy starzenia i chroni skórę przed szkodliwym wpływem wolnych rodników. Ponadto wspomaga syntezę kolagenu oraz kwasu hialuronowego oraz ogranicza degradację włókien kolagenowych i elastynowych. Dba zatem o wszystkie potrzeby dojrzałej skóry: wygładza i spłyca zmarszczki, ujędrnia i przywraca blask.

Ponadto redukuje przebarwienia. Stosowana jest także w kosmetykach redukujących rozstępy czy w peelingach chemicznych. Witamina C pobudza mikrokrążenie oraz uszczelnia ściany naczyń krwionośnych, zapobiega zatem powstawaniu naczynek oraz nadmiernych rumieńców. Wspomaga regenerację skóry, działa przeciwzapalnie oraz wzmacnia odporność skóry.

Jako silny przeciwutleniacz, kwas askorbinowy i jego bliskie pochodne znalazły także zastosowanie w przemyśle spożywczym. Oznaczane symbolem E300 – E304 chronią produkty przez zmianą barwy oraz zapobiegają jełczeniu tłuszczów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ