Jednymi z najczęściej kupowanych produktów aptecznych są bez wątpienia suplementy diety. Kiedyś pod pojęciem suplementów diety kryły się jedynie preparaty witaminowe. Obecnie jest to olbrzymia ilość preparatów dedykowanych rozmaitym problemom zdrowotnym. Dbanie o zdrowie i medycyna są obecnie ściśle powiązane z lawinowo rozwijającym się rynkiem farmaceutycznym. A ten wyróżnia się stale rosnącym wzrostem sprzedaży preparatów dostępnych bez recepty, w tym suplementów. Czy warto je stosować?

Suplementy diety – czyli co?

Aby zastanowić się nad zasadnością stosowania suplementów diety, należy najpierw doprecyzować, czym jest suplement diety. Suplement diety to produkt skomponowany ze składników odżywczych, który stosowany jest jako uzupełnienie codziennej diety. Od tradycyjnego leku różnią się tym, że suplementy wykazują jedynie działanie odżywcze i fizjologiczne, podczas gdy leki wykazują działanie ściśle lecznicze.

Ponadto leki muszą spełnić szereg wymagań dotyczących badań i testów oraz stałego monitorowania działań niepożądanych leków. Z kolei suplement, aby był dopuszczony do obrotu, musi być jedynie zgłoszony Głównemu Inspektoratowi Sanitarnemu.

Uwzględniając skład tego typu preparatów, wyróżnia się następujące typy suplementów:

– zawierające witaminy i minerały
– zawierające ekstrakty roślinne
– zawierające nienasycone kwasy tłuszczowe
– wspomagające proces odchudzania
– wspomagające pracę układu pokarmowego
– wzmacniające odporność organizmu
– wzmacniające układ ruchu – stawy i kości
– wspomagające koncentrację i witalność
– usprawniające procesy widzenia
– suplementy dla sportowców

Komu potrzebne są tego typu preparaty?

Suplementy diety to preparaty, które mają na celu uzupełnienie substancji odżywczych w codziennej diecie. Wskazaniem do ich stosowania powinny być zatem dwie sytuacje: stosowanie niezbilansowanej diety, która prowadzi do niedoborów żywieniowych oraz stany zwiększonego zapotrzebowania na określone składniki odżywcze.

Jeśli chodzi o właściwą dietę, to najlepszym sposobem na dostarczenie odpowiedniej podaży wszystkich składników odżywczych jest urozmaicenie jadłospisu i wzbogacenie go o duże ilości warzyw, owoców, pełnoziarnistych produktów zbożowych oraz ryb. Warto mieć także na uwadze, że witaminy i minerały pochodzenia naturalnego są znacznie lepiej przyswajane przez organizm niż te syntetyczne.

Zwiększone zapotrzebowanie na składniki odżywcze wynika z bardzo aktywnego trybu życia i intensywnego uprawiania ciąży, a także takich szczególnych okresów jak ciąża i laktacja. Ale nie tylko – kobiety w okresie rozrodczym narażone są na utratę żelaza z racji obfitych krwawień miesięcznych, zaś w okresie pomenopauzalnym – na niedobory wapnia.

W takich sytuacjach stosowanie suplementów wydaje się być uzasadnione zawsze warto mieć jednak na uwadze, że suplementy nie zastąpią urozmaiconej diety. Ponadto suplement to nie lek, zatem błędnym postępowaniem jest pokładanie wiary w jego lecznicze właściwości.

Przeciwwskazania do stosowania suplementów

Suplementy to preparaty dostępne bez recepty, uznawane za całkowicie bezpieczne – wszak zawierają jedynie powszechnie spożywane składniki odżywcze, prawda? Nie do końca. W suplementach niektóre składniki występują w dużych stężeniach, ponadto syntetyczne odpowiedniki naturalnych substancji mogą być toksyczne po przedawkowaniu, podczas gdy naturalne postacie – nie. Przykładem może być tu witamina K.

Suplementów nie powinny stosować bez konsultacji z lekarzem kobiety w ciąży oraz w okresie laktacji. Nigdy nie wolno też łączyć suplementów, gdyż może to skutkować skumulowaniem niektórych składników. Nie powinny być także stosowane jednocześnie z antybiotykiem.

Po pierwsze – stanowią pożywkę dla bakterii. Po drugie – mogą zmniejszać skuteczność antybiotyków. Należy także zwrócić uwagę na właściwe dawkowanie preparatu oraz na jakiekolwiek działania niepożądane generowane zażywaniem suplementów. I najlepiej sięgać po tego typu preparaty wyłącznie po konsultacji z lekarzem.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ