Rzeczywitość zaskakuje – nie daj się zaskoczyć. Zrób badania profilaktyczne.
„Rzeczywistość zaskakuje. Nie daj się zaskoczyć – zrób cytologię.” – to hasło rozpoczętej w tym roku kampanii promującej profilaktykę raka szyjki macicy. Ponad 7 tysięcy mieszkanek pomorza w ciągu najbliższych trzech lat będzie mogła skorzystać z darmowych badań cytologicznych.
Celem projektu jest zmniejszenie zachorowalności i umieralności kobiet na ten typ nowotworu, przełamanie bariery wstydu oraz zwiększenie świadomości odnośnie wysokiej skuteczności i potrzeby wykonywania badań. Rak szyjki macicy jest obecnie siódmym pod względem częstości zachorowań nowotworem u kobiet w Polsce, co jest wynikiem o ok. 15 % gorszym niż średnia zachorowalności w krajach Unii Europejskiej. Ponieważ choroba wykrywana jest zbyt późno, umieralność z jego powodu jest w naszym kraju o 70% wyższa niż przeciętna dla krajów Unii Europejskiej. Regularne badania cytologiczne pozwalają na wykrycie stanu przedrakowego, a co się z tym wiąże – dzięki odpowiedniemu leczeniu – mogą zapobiec wystąpieniu raka szyjki macicy. Poza tym, cytologia wykrywa obecność komórek rakowych i może przyczynić się do wykrycia bezobjawowych, wczesnych postaci raka, które są całkowicie wyleczalne.
Z darmowych badań może skorzystać każda kobieta w wieku 25-59 lat, która w ciągu ostatnich trzech lat nie miała wykonywanej cytologii w ramach programu przesiewowego finansowanego przez NFZ. Zapisów można dokonywać poprzez formularz zgłoszeniowy na stronie www.cytologia-pomorze.pl lub poprzez kontakt telefoniczny z infolinią pod numerem 58 727 01 30.
Akcja organizowana jest przez spółkę COPERNICUS Podmiot Leczniczy, w ramach projektu „Profilaktyka raka jelita grubego szansą na wydłużenie aktywności zawodowej kobiet”. Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.
Przy tworzeniu kreacji, do współpracy została zaproszona trójmiejska rysowniczka, Agnieszkę Szczepaniak, pracującą pod pseudonimem PaplaLAla. W ramach 3-letniej kampanii powstanie seria rysunków satyrycznych, które będą w lekki i humorystyczny sposób uświadamiać kobiety o potrzebie wykonania badań cytologicznych oraz niwelować barierę wstydu dotyczącą cytologii.
Rzeczywistość zaskakuje. Nie daj się zaskoczyć – zrób kolonoskopię – to hasło kolejnej, trzyletniej kampanii, promującej profilaktykę raka jelita grubego. Ponad 3 tysiące aktywnych zawodowo mieszkańców pomorza będzie mogło wykonać bezpłatne badania kolonoskopowe.
Głównym celem projektu profilaktyki raka jelita grubego jest zmniejszenie zachorowalności
i umieralności mieszkańców województwa pomorskiego na ten typ nowotworu, przełamanie bariery wstydu oraz zwiększenie świadomości odnośnie wysokiej skuteczności i potrzeby wykonywania badań. Rak jelita grubego i odbytu jest trzecim najczęściej występującym na świecie nowotworem u mężczyzn (660 000 przypadków, 10%) i drugim u kobiet (570 000 przypadków, 9%). Prawie 60% zachorowań występuje w krajach rozwiniętych. W Polsce w 2015 roku na nowotwory raka jelita grubego zachorowało 18 457 osób (źródło: Krajowy Rejestr Nowotworów).
Z bezpłatnych badań kolonoskopowych mogą skorzystać mężczyźni i kobiety aktywni zawodowe w wieku:
- 50-65 lat, którzy nie mają objawów raka jelita grubego, a także w ciągu ostatnich dziesięciu lat nie wykonywali badania kolonoskopowego,
- 40-49 lat bez objawów raka jelita grubego, które miały w rodzinie krewnego pierwszego stopnia (rodzice, rodzeństwo, dzieci) z rakiem jelita grubego,
- 25-49 lat pochodzące z rodziny z zespołem Lyncha.
Zapisów można dokonywać poprzez formularz zgłoszeniowy na stronie www.kolonoskopia-pomorze.pl lub poprzez kontakt telefoniczny z infolinią pod numerem 58 727 01 30.
Akcja organizowana jest przez spółkę COPERNICUS Podmiot Leczniczy, w ramach projektu „Profilaktyka raka jelita grubego szansą na wydłużenie aktywności zawodowej mieszkańców województwa pomorskiego”. Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.
Przy tworzeniu kreacji, do współpracy została zaproszona trójmiejska rysowniczka, Agnieszkę Szczepaniak, pracującą pod pseudonimem PaplaLAla. W ramach 3-letniej kampanii powstanie seria rysunków satyrycznych, które będą w lekki i humorystyczny sposób uświadamiać mieszkańców o potrzebie wykonania badań kolonoskopowych oraz niwelować barierę wstydu dotyczącą kolonoskopii.