Cukrzyca jest chorobą, która może się wiązać z nagłymi skokami lub spadkami cukru we krwi. Tego typu zdarzenie może mieć tragiczne konsekwencje, dlatego warto poznać zasady pierwszej pomocy w przypadku osób cierpiących na cukrzycę, gdyż ta często występująca choroba może dotykać wielu ludzi wokół.

Cukrzyca jest chorobą, która może się wiązać z nagłymi skokami lub spadkami cukru we krwi. Tego typu zdarzenie może mieć tragiczne konsekwencje, dlatego warto poznać zasady pierwszej pomocy w przypadku osób cierpiących na cukrzycę, gdyż ta często występująca choroba może dotykać wielu ludzi wokół.

 

Jakie są objawy hiperglikemii lub hipoglikemii?

Objawy hiperglikemii (czyli nadmiaru cukru we krwi) oraz hipoglikemii (niedoboru cukru) nieco się od siebie różnią, jednak nie jest łatwo zdefiniować, czy osoba, której trzeba udzielić pomocy potrzebuje insuliny, czy też wręcz przeciwnie – czegoś słodkiego do zjedzenia. O ujednoliconym postępowaniu w obu przypadkach wspomniano poniżej. Jakie objawy jednak mogą towarzyszyć stanom nierównowagi cukrowej we krwi?

W przypadku hiperglikemiimożna zaobserwować:

  • suchą skórę, język i śluzówki, oraz uczucie pragnienia – wynikają z próby pozbycia się przez organizm nagromadzonego nadmiaru cukru,
  • ból brzucha, nudności
  • nadmierny głód
  • problemy z ostrym widzeniem
  • charakterystyczny zapach acetonu z jamy ustnej – często mylnie identyfikowany jako alkohol
  • utrata świadomości i przytomności 

Hipoglikemia z kolei może dawać objawy takie jak:

  • uczucie głodu
  • drżenie mięśni, ogólne osłabienie, zimny pot, zaburzenia koordynacji
  • zaburzenia widzenia
  • zawroty głowy, nudności, brak skupienia, tzw. splątanie
  • przyspieszenie akcji serca
  • początkowa senność, utrata świadomości, końcowo utrata przytomności

Pierwsza pomoc

Stanem stanowiącym większe zagrożenie dla życia jest hipoglikemia, gdyż może doprowadzić do uszkodzenia komórek mózgowych. Z tego powodu poszkodowanemu, jeżeli jest przytomny, należy podać coś do picia lub jedzenia, najlepiej słodkiego. Osoba z cukrzycą podczas zaburzeń poziomu cukru we krwi może być splątana i mieć problem z komunikacją, jednak należy spytać, czy brała ona swoją dawkę insuliny o wyznaczonej porze. Nie należy pomagać w podawaniu insuliny, jeżeli nie ma stuprocentowej pewności o pominięciu dawki. 

W przypadku, gdy osoba jest nieprzytomna, należy położyć ją w pozycji ustalonej bocznej i wezwać pomoc. Konieczna jest obserwacja poszkodowanego, by w razie potrzeby w odpowiednim momencie rozpocząć resuscytację oddechową lub krążeniowo-oddechową.

Zwróć uwagę!

Często do pokrzywdzonego, u którego wystąpiła hiperglikemia pomoc nie zostaje wezwana, gdyż zapach acetonu wydobywający się z jamy ustnej jest mylony z alkoholem. Nigdy nie należy pochopnie stwierdzać, że osoba jest pod wpływem alkoholu i ignorować jej stan!

Ponadto osoby cierpiące na cukrzycę często noszą na ręku bransoletkę z taką informacją, lub mogą mieć w kieszeni informację o swojej chorobie. Należy zwrócić na to uwagę, mając do czynienia z osobą nieprzytomną.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ