Tłuszcze postrzegane są przez większość osób jako główni winowajcy niepożądanych złogów tkanki tłuszczowej, objawiających się w formie obwisłych „wałeczków” lub „oponki” na brzuchu. Często słyszy się o konieczności jak najskuteczniejszej eliminacji tych substancji z codziennej diety. Z drugiej strony sklepy online oraz apteki stacjonarne i internetowe oferują całą gamę produktów, w których składzie występują tłuszcze określane jako zdrowe oleje. Jak zatem jest naprawdę? Jakich tłuszczów powinniśmy unikać, a jakie warto włączyć do naszej codziennej diety?

Roślinne i zwierzęce – różne oblicza elementów tej samej grupy substancji odżywczych

Oleje roślinne nie są rzecz jasna jedynym źródłem tłuszczów. Substancje te są bardzo szeroko rozpowszechnione w świecie natury. Tak jak i my, zwierzęta także odkładają je w formie zapasu energetycznego, który następnie spalają w okresach głodu lub snu zimowego. Współczesny tryb życia niestety często utrudnia naszemu organizmowi spalanie tłuszczów w prawidłowych ilościach. Z tego powodu warto spożywać zdrowe oleje, które poza dużą porcją energii metabolicznej dostarczą nam także witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Poza olejami rybnymi, które są bogate w cenne kwasy omega-3 oraz omega-6, tłuszcze zwierzęce na ogół nie powinny być często używane podczas przyrządzania posiłków. Dostarczają one inne związki z grupy lipidów, które są niekorzystne dla naszego zdrowia – sterole zwierzęce, a w tym duże ilości złego cholesterolu LDL.

Najcenniejsze gatunki olejów roślinnych oraz korzyści płynące z ich spożywania

Spośród wielu roślin, które nadają się do wytłaczania z nich oleju, można wyróżnić kilka najważniejszych źródeł wartościowych tłuszczów. Jednym z najczęściej wspominanych w literaturze dietetycznej i medycznej są owoce wiecznie zielonego drzewa rosnącego w słonecznych krainach otaczających Morze Śródziemne. Oliwka wydaje owoce, których smak znany jest zapewne każdemu z nas. Są spożywane na surowo lub konserwowane z pomocą soli. Wraz z wieloma dodatkami stanowią przysmak wyjątkowo doceniany w kuchni greckiej od ponad dwóch tysięcy lat. Najcenniejszym ich przetworem jest jednak ekologiczna oliwa, której właściwości zostały wnikliwie zbadane przez naukowców i ekspertów z dziedziny dietetyki. W jej składzie znajduje się aż ponad 70% kwasu oleinowego, który jest tłuszczem jednonienasyconym. Kwasy tłuszczowe nienasycone to najważniejszy składnik, który charakteryzuje zdrowe oleje. Spośród wszystkich tłuszczów powinny występować w nich w przeważającej ilości, wykazują bowiem liczne własciwości lecznicze. Chronią organizm przed chorobą nadciśnieniową i korzystnie wpływają na cały układ krwionośny. Ekologiczna oliwa zawiera także najważniejsze witaminy antyoksydacyjne – witaminę A oraz E.

Zdrowe oleje to nie tylko oliwa z oliwek

Olej kokosowy (zwany też masłem kokosowym) składa się z unikalnej mieszanki kwasów tłuszczowych średnio- i krótkołańcuchowych. Z tego powodu od zamierzchłych czasów stosowany jest we wspomaganiu odchudzania oraz poprawie procesów metabolicznych. Połowę składu masła kokosowego stanowi olej laurynowy, który jest szczególnie cenny dla układu odpornościowego. Pozyskiwany głównie z miąższu orzecha kokosowego olej kokosowy jest cenny przede wszystkim ze względu na wspomniane już kwasy średniołańcuchowe. Są one metabolizowany w absolutnie inny sposób niż kwasy długołańcuchowe, które w głównej mierze kierowane są do komórek tłuszczowych i odkładane. Ich proces metabolizmu jest ponadto prostszy i z układu pokarmowego bezpośrednio są przekazywane do krwiobiegu, skąd mogą natychmiastowo zasilać nasz organizm.

Jak szybko, zdrowo i skutecznie spalić zalegające w naszym ciele niezdrowe tłuszcze?

Najlepszą metodą odchudzania jest przyspieszenie metabolizmu, jednak powinno przebiegać bezpiecznie i niegwałtownie. Reklamowane w internecie błyskawiczne spalacze tłuszczu mogą zagrozić naszemu zdrowiu i spowodować liczne komplikacje od strony układu krwionośnego, a w szczególności serca. Najcenniejszy spalacz tłuszczu w arsenale naturalnych remediów to zdrowy ocet jabłkowy. Składniki pochodzące z jabłek oraz kwas octowy pochodzenia organicznego działają synergicznie, przyspieszając uwalnianie lipidów z tkanki tłuszczowej oraz ich rozpad. Pozytywnym efektem ubocznym tego procesu jest też duży wzrost energii witalnych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ